Danmark er på vej tilbage på kontorerne. Men mange virksomheder har set mulighederne i hjemmearbejde, videomøder og digitale platforme til det daglige samarbejde efter et år med stort set konstant hjemmearbejde for de fleste kontorfolk. Det gør mødelederen til tv-vært.
Mange virksomheder indfører nu muligheden for at fastholde hjemmearbejdet et par dage om ugen for alle medarbejdere. Fleksibiliteten, muligheden for fordybelse og de teknologiske samarbejdsformer har vist sig at være med til at effektivisere arbejdet på tværs af brancher.
Det betyder, at ledere fremover bliver hybride. Bare rolig. Det gør ikke ondt, men stiller nye krav, når ledelse og, ikke mindst, møderne skal udøves som en kombination af videomøde og fysisk møde i virksomhedens mødelokaler.
Lær af Breinholt, Linde og Cordon
Den hybride mødeleder skal finde nye forbilleder, når det gælder mødeledelse. Der er inspiration af hente fra Sofie Linde, Anders Breinholt og de store amerikanske talkshowværter, som James Cordon og Jimmy Kimmel. Værter, der er vant til at tale til og fange opmærksomheden både hos gæsterne i studiet og tv-seerne, der sidder hjemme i stuen.
For den hybride mødeleder skal nemlig lære at se sig selv som tv-vært, der både skal nå ud til sit fysiske live-publikum, som sidder rundt om mødebordet eller i konferencerummet, og til dem, der sidder hjemme i stuen. Det kræver forberedelse og øvelse. Både på det overordnede plan, hvor selve mødeledelsen med skal trænes, og også det helt konkrete indholdsmæssige plan, hvor indholdet på det enkelte møde skal sidde knivskarpt og være ekstremt velforberedt, inden man går ind til mødet.
Brænd igennem – ellers mister du deltagerne
Det kan måske lyde banalt. For selvfølgelig forbereder alle sig til deres møder. Men med et hybridmøde kræver det ekstra forberedelse og træning. Og måske endda cue cards som tv-værter benytter, hvis de ikke lige har en teleprompter.
Det, man kan lære af tv-værterne, er nærvær, og det at skabe engagement blandt mødedeltagerne. Du skal som mødeleder lære at veksle mellem at tale direkte til dem, der sidder i samme lokale som dig og til dem, der sidder bag skærmen derhjemme. Begge parter skal føle sig som en del af mødet, som inddraget og være engageret i det, I holder møde om. Det kræver, at du er på og brænder igennem helt hjem i de små stuer, hvor du er i konkurrence med de mange distraktioner.
Kig i kameraet
Det kræver noget at tale til begge grupper samtidig, og du taber nemt dem, der sidder derhjemme. De har meget andet, de kan lave end at følge med i mødet. Der er altid mails, som man kan svare på, oplæg, der kan læses og Facebook, der skal tjekkes. Og fanger du ikke deltagerne, er de meget hurtigt stået af for at helligere sig andre aktiviteter.
Med et par gode råd når du langt. Men ligesom man ikke kan læse sig til at komme i god form, kan man heller ikke læse sig til at blive en god hybrid mødeleder. Derfor skal du i gang med at træne. Og heldigvis er der hjælp at hente. Breinholt og de andre studieværter er ikke blevet gode til deres job helt selv, kan jeg afsløre. De har trænet, og fået hjælp, og der er værd at overveje, om du og dine kollegaer ikke også skal i gang med at træne til at blive gode hybride mødeledere.
Gode råd
Den gode hybride mødeleder skal huske:
- Nærvær – tal til alle
- Skift mellem at tale til dem i mødelokalet og dem derhjemme
- Kig i kameraet, når du taler til dem, der sidder hjemme
- Kommunikér med god energi til allE
- Smil uden at overdrive
- Hav styr på agendaen så du ikke fumler
- Sæt dig op inden mødet
- Mental forberedelse er endnu vigtigere ved hybride møder
- Sæt tid af inden mødet, hvor du øver dig og sætter dig op. Vigtigt ikke at komme hastende ind til hybride møder
- Skab dialog og engagement
- Få alle med – stil spørgsmål og opfordre til dialog
- Betoninger og sprog er vigtigt
- Tal tydeligt – vend hovedet den rigtige vej mod mikrofonen
Hybrid Medietræning og Mødeledelse
Skal du eller dine ledere trænes i at komme stærkt igennem til alle deltagere, både fysisk og online? Vi tilbyder et effektivt trænings koncept
Forfatter
-
Peter er ekspert i strategisk kommunikation, presserådgivning og medie- og performancetræning af nøglepersoner. Peter er optaget af effektiv kommunikation i det hybride rum, og har mere end 25 års erfaring fra kommunikationsjob i TDC, Danisco, Danske Medier og siden 2015 som selvstændig rådgiver med kunder som Sund & Bælt, BroBizz, Falck, Sampension og Banedanmark.
Vis alle indlæg